Lean on Pete (2017)
Yönetmen: Andrew Haigh
Yıldızlar: Charlie Plummer, Steve Buscemi, Chloe Sevigny
Ödüller: Venedik F.F. – En İyi Genç Oyuncu (Charlie Plummer), Uluslararası Sinefil Topluluğu Ödülleri – En İyi Film, Les Arcs Avrupa F.F. – En İyi Aktör- En İyi Sinematografi
Bence: 37. İstanbul Film Festivali’nin açılış filmi Lean on Pete’in yönetmeni Andrew Haigh bir beklenti yönetimi oyunu kurgulayarak zaten pek çok yanıyla güçlü filminin izleyici üzerindeki etkisini büyütmeyi başarmış. Haigh, önce izleyiciyi, filminin anti-kahramanın sonunda kahramanlaştığı bir bildik-geleneksel Hollywood melodramı olduğuna inandırıyor. Bildik şablon, tempo ve akış içinde filmi çabucak sınıflandıran izleyici Lean on Pete’in çok da vakit kaybetmeden başka bir şeye dönüşüp, seviye atlamasına ve hızla mesafe almaya başlamasına hazırlıksız yakalanıyor. Film, hem kendine toplumsal bir alan açarken hem de özgün bir hayata tutunma hikayesine dönüşüyor. Bu beklenti yönetimi hamlesi ile Lean on Pete kendi koyduğu çıtayı fersah fersah aşarak, izleyicide kalıcı bir etki bırakıyor.
Filmin merkezinde ABD Orta-Batısında geçen dışsal sorunlarla bir krize dönüşen, bir ergenliği aşma hikayesi var. Beyaz alt sınıftan ergen Charley’i hayat köşeye sıkıştırıyor. Charley’in, suyun altında havaya ulaşmak için ışığa yüzmeye benzeyen, durup dinlenmenin mümkün olmadığı mücadelesini yansıtan hikayesini Haigh pek çok doğru iş yapılarak izleyici için kolay ilişki kurulabilir hale getirmiş. İyi yönetmenlik, derindeki sesleri zaman zaman öne alan etkili ses miksajı ve Edgar Degas tablolarını hatırlatan, kadrajın odağını hikaye merkezine her zaman yapıştırmayan görüntü yönetimi; duygusal olarak hareketli ve mesafe kat eden dramatik kurgu; Lean on Pete’i beraberce yükseltmişler.
Charlie Plummer’ın kendisine Venedik Film Festivalinde En İyi Genç Oyuncu ödülü getiren Charley karakterini canlandırdığı performansını tiyatro geçmişli oyuncuların dikkatle izlemesi gerekir. Her ne kadar İtalyan sahnenin tiyatrolardaki ağırlığının azalmasıyla tiyatro oyunculuğunun yarım beden büyük - gerçeğin üzerine tam oturmayan - oynama tavrı örselense de, tiyatrodan transfer oyuncuların bazıları beyaz perdede fark edilmeye devam ediyorlar. Bunlar çoğunlukla sahne sahne kabul edilebilir sınırları aşmasalar da, sistematik olarak büyük oynama sınırına meylettiklerinden bu teatral tavır filmin bütününde birikip yüzeye çıkabiliyor.
Lean on Pete, büyük resimde Trump sonrası yeniden keşfedilip anlaşılmaya, anlatılmaya başlanan alt beyaz sınıfla ilgileniyor. Bu kültürün dinamikleri, içindeki belli karakter tipolojileri, ekonomik ilişkilerin doğası, kriz anlarındaki tepkileri, değişen koşullarla baş etme yöntemleri Charley’in hikayesinin arka planında filme derinlik sağlıyor. 02saat01dakika. 37. İstanbul Film Festivali Festival Açılış Filmi)
Puan:
Puanlama, 10 üzerinden yapılmıştır ve tamamen kişisel tercihlere dayanmaktadır. Notun belirlenmesi için kullanılan kriterler tamamen keyfi bir biçimde oluşturulmuş ve bu kriterlerin ağırlıklandırılmasında da benzer bir metodoloji kullanılmıştır. Notlar nümerik değil, kategoriktir.
Siz ne Düşünüyorsunuz? Filmle ilgili tartışma sayfasına ulaşmak için tıklayınız.
Çok seslilik her zaman daha iyi!