Umudun Öteki Yüzü - The Other Side of Hope - Toivon Tuolla Puolen (2017)
Yönetmen: Aki Kaurismäki
Yıldızlar: Ville Virtanen, Dome Karukoski, Kati Outinen
Ödüller: Berlin F.F. - Gümüş Ayı En İyi Yönetmen, San Sebastian F.F. - FIPRESCI Yılın Filmi - Aki Kaurismaki, Jameson Dublin F.F. - Festival Ödülü /En İyi Aktör Sherwan Haji
Bence:
Suriyeli Mülteci ile Finli Kavga Ederler:
“Suriyeli: Burası benim yatak odam.
Finli: Hayır burası benim çöplüğüm.”
Önümüzdeki dönemde göçmenlik/mültecilik temalı ve -Weinstein olayından sonra - taciz konulu filmlerin sayısında artışa ve bu filmlerin ödülleri toplamaya devam etmesine alışmamız lazım. Dönemin ruhu, politik doğruculuk gemisini göçmen meselesinin önüne park etti.
Türkiye üzerinden Avrupa'ya geçip pek çok ülkeyi dolaşıp sonunda Finlandiya’dan sığınma talep eden Halepli Halit Ali’nin (devleti, medyası, iyi insanları ve faşistleriyle) Finlandiya ile mücadelesi filmin yürüdüğü ana hikaye. Bu ana damar; mizahi ve gerçeğin soğuğundan uzak yaklaşımı ve her şeyi mümkün kılan gerçeküstü düzlem üzerinde akıyor. Ali’nin Macaristan sınırında kaybettiği kız kardeşini araması filmin video oyunlarda rastladığımız “yan görevi” gibi…Yazar-yönetmen Aki Kaurismaki filmine gerçek üstü bir ton ekleyip derdini aktarmak için sinema diline alan açmaya çalışmış ve yaratmayı başardığı kanal işliyor. Film bir yandan da Kuzey Avrupa sinemasının karakteristiği acelesiz tavrı tam olarak yansıtıyor.
Ali’nin hikayesini sinemanın kelimelerden fazlası için yaratabildiği kanala sokabilmek için Kaursimaki; karısından ayrılıp, gömlekçilik işini tasfiye edip restoran açan orta yaşlı Wikström’ün filme hikayesi eklenmiş - bu yeni kanal sayesinde filmin izleyiciyle ilişki şekli İnsanları Seyreden Güvercin’i (A Pigeon Sat on Branch Reflecting on Existence - 2014) anımsatıyor.
Felsefi iskeletini büyük resimde; mülteci olmak suç mudur’a, devletlerin mültecilere yaklaşımına ve bireysel ölçekte; ırkçılıkla ilgili sorulara dayayan Umudun Öteki Yüzü, -iç sıkmayan- temposuzluğunu dert etmeyecek izleyiciye kuzey perspektifinden, konunun tüm ağırlığıyla izleyiciyi ezmeyen, çok zorlamayan ama derinlikli bir tecrübe sunuyor.
“Sınırı Nasıl geçtin – Kolay oldu kimse bizi görmek istemiyor.”
01saat40dakika. Başka Sinema
Puan:
Puanlama, 10 üzerinden yapılmıştır ve tamamen kişisel tercihlere dayanmaktadır. Notun belirlenmesi için kullanılan kriterler tamamen keyfi bir biçimde oluşturulmuş ve bu kriterlerin ağırlıklandırılmasında da benzer bir metodoloji kullanılmıştır. Notlar nümerik değil, kategoriktir.
Siz ne Düşünüyorsunuz? Filmle ilgili tartışma sayfasına ulaşmak için tıklayınız.
Çok seslilik her zaman daha iyi!
Bonus: